Hem
Tidningen Bi-lagan
Tema
Kurser
Inköp
Kontakter för skolan
Länkar
Säkerhet
Utmaningen
Nyhetsbrev
 


Igelkottskylt

   About us | Om oss | Webbkarta | Nytt på sajten
 

Läs om hur klass 5R på Heleneskolan Opalen arbetade med att följa trädens årscykel. Läraren Leif Andersson ger tips och idéer hur biologiämnet har integerats med andra ämnen.

Vi i Opalen 5 R på Heneskolan i Skövde har under året följt var sitt träd. Vi är en klass som är vana att vara ute i skogen. Vi har en skolskog som vi regelbundet besöker och vi har ett regelbundet samarbete med Manne Ryttman på naturskolan här i Skövde.

Men träden som vi valde att följa låg inte i vår skolskog utan finns på vår stora skolgård så att vi dagligen kunde följa med vad som hände med våra träd. Vi gick ut en gång i veckan på planerade besök för att dokumentera. En del av oss besökte träden även på sommarlovet.

Träden vi följde var ek, al, asp, gran, tall, björk och lind. Det första vi gjorde var att lära oss hur man mätte höjden på våra träd, det visade sig att de inte alls var så höga som vi trodde. Att mäta omkretsen var lättare. Vi fick låna måttband av vår syfröken som också berättade lite för oss om växtfärgning.

Att ta in kvistar för att se blad och blommor från våra träd var svårt för vi har allergiska barn i vår klass som har det lite jobbigt just när träden slår ut. Men vi var ute i naturen och tittade på trädens blommor och vi var överens om att vackrast blommor hade körsbärsträden. Vi fick lära oss att körsbärsträden tog munkarna i Varnhem (som bara ligger en mil från vår skola) hit.
I maj månad blommar körsbärsträden här i trakten. Man kan se hela berget Billingen i blom.

Maj månad var en spännande tid att observera vad som hände runt våra träd, då kom alla blommor. Vi lekte växtdetektiver. Klassen delades in i grupper och fick sedan beskriva växterna för andra grupper som skulle försöka hitta växten i naturen eller leta upp den i en flora.

I träden hände också mycket. Fåglar byggde bo och vi konstaterade häckning av björktrast, bofink, grönfink och skata. Under granarna letade vi tecken på djur som levde av kottarna, om skogsmöss eller ekorre äter kottarna ser de olika ut. En matteuppgift handlade om att leta upp kottar som skogsmöss och ekorrar ätit och göra stapeldiagram av detta. I svenskan har vi skrivit dikter om våra träd. Just nu har vi ett trädprojekt i bilden där vi målar våra träd och hur de ser ut vid olika årstider.

När vi började skolan i höst tog vi in blad från våra träd och pressade dem. Av dessa blad gjorde vi en utställning och vi kommer att känna igen träd bättre nu. Vi har också gjort en undersökning av trädkunskaperna bland vuxna och dom kunde inte så mycket. Av 10 olika träd blev snittkunskapen 4,6. Det tyckte vi var dåligt.

Vi har tyckt att det har varit jätteroligt att vara med i denna utmaning. Vi vann en fågelholk ifrån Er vid en utlottning och satte upp i vår skolskog och ett bofinkspar kunde där föda upp sina ungar.

Leif Andersson, lärare på Heneskolan i Skövde